– Vår ambition är att öka förståelsen hos idrottsföräldrar för Barnkonventionen och Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott, säger Niklas Lovefall som står bakom Sport Values.
– Målet med utbildningen är att unga idrottare ska behålla glädjen för sin idrott längre genom att minska pressen och stressen från föräldrar.

Forskning visar att 19 % av alla unga idrottare någon gång har känt sig otillräckliga eller pressade av sina föräldrar, och 31 % är i någon utsträckning missnöjda med sina föräldrars närvaro i idrottsmiljön.
– Det här sker ofta omedvetet och kan bero på bristande kunskap och insikt i idrottens värdegrund. Konsekvenserna blir tyvärr att så många som 70 % av alla idrottande ungdomar har slutat vid 13-års ålder, då glädjen försvunnit, säger Niklas.

Att utbilda föräldrar har diskuterats i decennier, men idrottsrörelsen har haft svårt att hitta effektiva metoder för att skapa förändring. Dagens metoder, som föräldramöten, föreläsningar och fysiska utbildningar, är en utmaning i vårt snabba och stressiga samhälle. Många har inte tid eller energi att delta, och utbildningarna sker för sällan för att skapa bestående förändring.

Sport Values utvecklade sin digitala utbildning i samband med ett projekt som ett idrottsförbund i Göteborg ville genomföra för att öka föräldrarnas kunskap om värdegrunden. Utbildningen är digital och genomförs av i genomsnitt upp till 70 %, eftersom den är tillgänglig närsomhelst, varsomhelst och kan genomföras via mobil eller dator.
– Tack vare att utbildningen är digital kan vi mäta förändringar i kunskap och insikt gällande värdegrundsfrågor, säger Niklas.

Bland annat har det visats en över 100 % kunskapsökning om idrottens värdegrund bland föräldrar med låg kunskap innan utbildningen. För föräldrar med låg till medelhög kunskap är ökningen nästan 50 %. Dessutom uppger 63 % att de skulle säga till föräldrar som beter sig illa mot ungdomsdomare, jämfört med knappt 20 % innan utbildningen. Avslutningsvis åtar sig hela 96 % av föräldrarna att stödja och följa värdegrunden efter genomförd utbildning. Det är onekligen fina siffror.

– Värdegrundsutbildningarna blir därmed ett sätt att mäta och kvalitetssäkra värdegrundsarbetet i idrottsföreningar. Jag tror också att det blir lättare att locka sponsorer till föreningen när man kan visa att verksamheten är sund, säger Niklas.

– En annan uppsida är att det blir enklare för kommuner att följa föreningarnas värdegrundsarbete och säkerställa att föreningsbidragen går till föreningarna med ett bra värdegrundsarbete.

Just därför har Sparbanken Alingsås och dess ägarstiftelse valt att inleda ett samarbetsprojekt med Sport Values som initialt sträcker sig över ett år. En pilot med tre föreningar inom bankens och stiftelsens verksamhetsområde – Alingsås HK, SA Hockey och Lerums Basket – genomfördes i våras, och totalt deltog 330 föräldrar. Inför hösten har inbjudan gått ut till en större numerär av föreningar i verksamhetsområdet och målsättningen att engagera ytterligare 30 föreningar i satsningen.

– Samarbetet med Sport Values är en del av Sparbanken Alingsås och ägarstiftelsens satsning inom ramen för "Utbildningskollen" och arbetet mot psykisk ohälsa. Statistik, både nationell och lokal, visar att många barn mår dåligt inom idrotten på grund av vuxnas osunda beteende. Satsningen tillsammans med Sport Values syftar till att fler barn ska känna sig trygga och må bra när de idrottar, säger Rebecca Bitto vid ägarstiftelsen.