Rörelse på rast
Vi vill uppmuntra till rörelse och socialt umgänge under hela skoldagen, men också skapa intresse för att aktivera sig på fritiden – gärna i en organiserad förening.
I projektet ingår nu 27 skolor ifrån kommunerna Alingsås, Herrljunga, Lerum och Vårgårda. Skolorna befinner sig i olika etapper och olika arbetsformer kopplat till rörelse. Projektet startade hösten 2022 och bjuder in nya skolor varje år. Målet är att arbeta kvar på en och samma skola i tre år.
Här kan du se filmen - Rörelse på rast
Följande skolor deltar:
Alingsås kommun
- Ingaredsskolan
- Kullingsbergsskolan
- Noltorp anpassad grundskola
- Globen montessoriskolan
- Ängaboskolan
- Långared skola
- Sollebrunn skola
- Västra Bodarna skola
Lerums kommun
- Centralskolan
- Ljungsvikskolan 4-6
- Tolleredsskolan
- Knappekullaskolan
- Knappekullaskolan - Anpassad grundskola
- Berghultsskolan
- Floda Montessori
- Lekstorpskolan
- Aspenässkolan
Herrljunga kommun
- Eriksberg skola
- Molla skola
- Ods skola
- Eggvena skola
- Hudene skola
Vårgårda kommun
- Asklandaskolan
- Lena skola
- Nårunga skolan
- Fridhemskola
Rörelseförståelse
Rörelseförståelse är ett brett begrepp som handlar om att skapa förmågan, förutsättningarna och viljan att vara fysiskt aktiv – hela livet. Det kan ses som nyckeln för livslång fysisk aktivitet. Rörelseförståelse handlar om att hitta sina verktyg för att våga, vilja och kunna vara fysisk aktiv under hela livet.
- Att vilja – finna motivation
- Att våga – att ha självförtroende/självkänsla
- Att kunna – känslan av kompetens
Genom att bygga upp en grundläggande rörelserikedom och trygghet i olika rörelsemoment ökar både förmågan och lusten att delta i aktiviteter. I ett liv som är fullt av olika rörelsesekvenser, både inom och utanför idrotten, krävs en god rörelserikedom för att kunna delta fullt ut.