Nära fyra av tio svenskar tycker att det är krångligt, stressande eller svårt att hålla koll på sina abonnemang och prenumerationer, visar en undersökning från Sifo på uppdrag av Swedbank. 80 procent av de tillfrågade uppger att de har upp till tio olika abonnemang och 15 procent att de har fler än tio. Det kan till exempel vara el, bredband, telefoni, tv, försäkringar och larm men även matleveranser, träning, välgörenhet, tidningar och olika streamingtjänster för musik, film och ljudböcker.

Kom igång med ditt sparande

Knappt hälften vet bara på ett ungefär hur mycket pengar de lägger på sina abonnemang, och nästan 10 procent vet inte alls vad det kostar. Därmed riskerar de att betala för tjänster som de inte behöver och att betala onödigt mycket för sina abonnemang, menar Malin Hlawatsch, privatkundschef på Swedbank.

– För att ha en sund privatekonomi behöver man ha koll på sina löpande utgifter. Men vår undersökning visar att många har dålig koll, säger hon.

Hon tipsar om att regelbundet se över sina tjänster och prenumerationer, vilket en av tre uppger att de gör mer sällan än en gång per år, eller aldrig.

– Jämför priser hos olika leverantörer, och gå regelbundet igenom vilka abonnemang du har så minskar risken att du betalar onödigt mycket, säger Malin Hlawatsch.

Ett annat tips är se om det går att teckna familjeprenumerationer på några av tjänsterna. Då behöver man inte ha individuella prenumerationer för var och en i hushållet, och kan på så vis spara pengar.

Håll koll på dina abonnemang med Abonnemangshjälpen