Hoppa till textinnehållet

Undvik bedragare - ligg steget före

Två unga kvinnor står i stan och tittar på en mobil

De nya digitala möjligheterna innebär i många fall att vi kan leva ett smidigare liv. Vi kan göra allt ifrån att shoppa till att sköta bankärenden online. Men de nya möjligheterna innebär också att det uppstår nya sätt för bedragare att luras. Så här kan du skydda dig.

Nätfiske, sociala bedrägerier, falska lotterivinster och ”fina” erbjudanden när man säljer saker på nätet – sätten att lura sina medmänniskor är många – och vi kan dagligen ta del av berättelser från drabbade. Det är allt från att man har trott sig hjälpa en vän i nöd till att man har trott sig prata med både polis och bank. Gemensamt för de flesta bedragarna är att de spelar på vår känsla av att vilja kunna lita på andra, vår glädje av att ha fått ett oväntat ekonomiskt tillskott eller vår oro att bli utsatta för ett brott.

I dag sker bedrägeriförsök främst genom tre kanaler: sociala medier, mejl och telefon. Alla tillvägagångssätt har som mål att lura till sig inloggningsuppgifter och koder.

Ett utmärkt sätt att lura till sig uppgifter är att göra det genom att utge sig för att vara någon annan. Ta till exempel Facebook: kapar jag någons konto "blir" jag ju den personen och kan ta kontakt med mina vänner. Jag skriver att jag behöver hjälp med ett bankärende, att jag behöver koder från kompisens dosa för att min har gått sönder och så vidare. Mats.

Även om det ser ut att vara en vän som ber om hjälp; ring personen och kontrollera att det verkligen är den du pratar med över nätet.

Mejl som ser ut att komma från en myndighet eller annan officiell verksamhet är ett annat sätt som bedragare använder sig av för att få oss att sänka garden kring vår banksäkerhet.

Bedrägerimejlen håller en oerhört hög klass och det är nästintill omöjligt att avgöra om de är äkta eller inte. Men i ett mejl som kommer med onda avsikter uppmanas du att lämna ut uppgifter av personlig karaktär, så som lösenord eller kontonummer – och så gör aldrig en bank. 

På samma sätt gäller det att se upp när någon tar kontakt via telefon och utger sig för att ringa från din bank. De kan till exempel säga att de behöver dina inloggningskoder för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök.

Ofta är inte den ekonomiska skadan den värsta, utan det att man tappar förtroendet för okända – och känner sig dum som lät sig luras. Men det är viktigt att komma ihåg att bedragarna är otroligt slipade och vet exakt hur de ska göra för att vinna förtroende. Så den som blir drabbad ska inte känna sig dum, men vi behöver alla lära oss mer om hur bedrägerierna går till för att kunna vara lite mer vaksamma om det skulle drabba oss själva.

 
  1. Skydda dina id-handlingar, personnummer och adressuppgifter

    Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om. Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling. 

  2. Lämna aldrig ut lösenord eller koder

    Dina koder och lösenord till exempelvis kort och system, inloggning/signering i internetbanken eller mobilbanken är personliga och du ska aldrig dela dem med någon. Använd även starka och svåra lösenord för att logga in på sidor där det finns känslig information om dig, till exempel sociala medier. Byt regelbundet lösenordet.

  3. Säkra din dator och mobil

    De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att ha uppdaterade brandväggar, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst. Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.

  4. Använd sunt förnuft när du surfar

    Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med "https". Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.

  5. Var försiktig med mejl

    Öppna eller svara inte på mejl om du inte vet vem avsändaren är. Skicka heller aldrig personliga uppgifter via mejl eller klicka på länkar i mejl. Skriv istället själv in den webbadress som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.

  6. Adressändring

    Spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress på skatteverket.se.

  7. Lås din brevlåda

    Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om möjligt se till att ha en låst brevlåda. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon ta hand om den eller lagra/pausa utdelningen. Många myndigheter och företag erbjuder även att skicka post till en digital brevlåda.

  8. Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag

    Då kan du snabbt upptäcka felaktiga transaktioner. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet eller om du får några oväntade.

  9. Riv sönder/makulera papper

    Riv sönder/makulera papper med personlig information på innan du kastar dem i soporna.

  10. Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning

    Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.

Om du har drabbats

Skulle din identitet bli kapad och du råkat ut för ett bedrägeri bör du agera så snabbt och kraftfullt som möjligt för att minimera skadan.

  • Kontakta oss på banken. Ring 0771-22 11 22 (val 3) och berätta vad som har hänt.
  • Om du har tjänsten ID-skydd (som ingår i Nyckelkund) kontaktar du ID-jouren. De finns tillgängliga dygnet runt, året om på telefonnummer 08-400 084 90.
  • Gör en polisanmälan.