Våra företagstjänster

Tänk på det här när du skalar upp

Hur tar man sitt företag till nästa nivå, oavsett om det gäller att dubblera caféets omsättning eller växa e-handelsfirman till fler länder? ”Ta dig tiden att sitta ner och fundera på vilka punkter just ditt företag behöver ”levla upp” för att nå ditt mål”, tipsar experten.

Two coworkers standing at workbench looking at laptop

Frida Svensson Söderlind, team manager Growth & Start-ups på Swedbank, har arbetat med företagsfrågor på Swedbank i över tio år och mött många företag som stått inför att växa. Oavsett om det handlar om att öppna fler butiker eller kontor, att bli fler medarbetare eller bredda sitt sortiment eller erbjudande, eller att växa till nya marknader, kanske utomlands, finns det ändå några generella tips att ge.

”Som företagare kan det vara lätt att känna: Hur ska jag hinna tänka på framtiden när jag bara hinner vara i nuet”, säger Frida Svensson Söderlind, men rekommenderar den som vill växa att göra ett bokslut för företaget.

”Fråga dig själv: Vad ska jag göra imorgon för att stå här med ett annat bolag om ett år?” säger Frida och liknar sitsen vid att vara en småbarnsfamilj som försöker få ihop livspusslet.

”Som förälder kanske du vill vara mer närvarande med barnen, hinna hämta och lämna på förskolan, eller finnas med på träningen. På samma sätt ska man fundera på vad man behöver göra mer och mindre av i sitt företag för att nå sina mål."

Tillväxten kommer i att orka tänka på vad du behöver göra imorgon för att nå ditt mål inom en utsatt tidsperiod. Det kommer handla om att prioritera vad som ger störst effekt och du behöver ha en plan.

Identifiera företagets byggstenar för att lyckas

”Tänk dig att du delar in ditt företag i sex olika tårtbitar, där varje tårtbit representerar de viktigaste byggstenarna för just ditt företag för att lyckas”, ger Frida som liknelse.

Tårtbitarna kan vara personal, ledarskap, arbetsflöden, eller vad som nu är de viktigaste byggstenarna för ditt företag.

”Skatta varje tårtbit på en skala från 1–10 och fråga dig själv, dels var du är idag, och dels hur viktig just den tårtbiten är för att nå ditt mål. Säg att ditt mål är att dubbla omsättningen, då listar du vilka tårtbitar som är allra viktigast för att nå det målet. Och då vet du vilken action du behöver ta imorgon för att nå din målbild om X år”, säger Frida.

För ett e-handelsbolag skulle tårtbitarna kunna vara personal, lagerhantering, logistiklösningar, leverantörer, försäljningsstrategi och betallösningar. Varje punkt rymmer sen förstås många underfrågor. I e-handelsexemplet kan det vara: Vilken lagerkapacitet har vi idag? Vilken kapacitet skulle behövas för att matcha den leveransförmåga som krävs för att leverera på det nya mål jag satt upp? Förstår jag våra egna begränsningar etcetera?

Frida Svensson Söderlind menar att ofta vill företagare att någon annan person ska komma in med en lösning på hur din uppskalning ska se ut.

”Men som företagare känner du ditt företag bäst, precis som att du känner ditt barn bäst som förälder. Så om du bara tar dig tiden att sitta ner och göra en noggrann och ärlig analys, så kommer du komma fram till svaren”, säger hon.

Som hjälp kan du försöka se dig själv som om du satt i företagets styrelse och skulle godkänna tillväxtplanen.

Frida fortsätter; ”Fråga dig själv: Om jag blir bättre på det här, får jag bättre omsättning då, blir jag mer hållbar eller en mer attraktiv arbetsgivare, eller vilket mål du nu satt upp.”

Hur stort ska man då tänka inför att man skalar upp?

”Som alltid är ’Sikta mot stjärnorna’ en bra mental bild”, säger Frida Svensson Söderlind. ”Men sen behöver du vara realist, och kanske inse att om fem år är du inte USA:s president.”

Företagspaket

Vi har flera paket med banktjänster för att passa olika behov. Vad passar dig och ditt företag?

Vilken företagsform ska man välja?

Frida Svensson Söderlinds tips inför att växa bolaget

  • Gör ett bokslut

    Gör ett bokslut för företaget där du skattar de punkter som är mest vitala för företaget. Rangordna punkterna utifrån vad som är viktigast för att nå ditt nya mål. Utifrån det har du dina actions för imorgon.

  • Att växa kostar

    Vilka kostnader för expansionen med sig? Löner, lokaler, investeringar etc. Vilka är de förväntade nya intäkterna? Täcker de kostnaderna? Vad är ditt case för banken för att få finansiering?

  • Ha en plan för personal

    Ha en plan inte bara för hur du skaffar rätt personal men också hur du ska behålla den.

  • Företagskultur

    Sätt upp en plan för hur du ska jobba med företagskulturen när ni växer. Många bolag fallerar här.

  • Delegera

    Är du beredd på att delegera? När företaget växer kan, och ska, du kanske inte sköta alla bollar själv.

  • Glöm inte bort risker

    Sätt upp en plan för de risker som satsningen kan medföra och åtgärder för att kunna minimera dem.

Andra läste också:

  • Kom igång med din e-handel

    På senare år har den digitala utvecklingen tagit flera steg framåt. Är du företagare och ännu inte har kommit igång med din e-handel, är denna stund den bästa. Här får du tips inför att komma igång.

    Tips att starta din e-handelslösning
  • Så kan du finansiera företaget och dina investeringar

    Här går vi igenom hur banken kan hjälpa ditt företag med rätt finansiering, och tittar närmare på alternativen för finansiering av företag som finns för just nu. Frida S Söderlind, som är ansvarig för företagserbjudande på Swedbank delar med sig av sina tips.

    Tips på olika sätt att finansiera ditt företag