UF-företaget Birdhouse

Vi gick in helhjärtat för att skapa Sveriges bästa UF-tjänsteföretag, berättar Alexander Sigström, Erik Norrsell, Elias Sandin och Oscar Johansson som driver Birdhouse Marketing. Vi nådde nästan ända fram och kom på en delad andraplats i SM för UF-företag. Vi är så stolta över att vara första UF-företaget från Lerum på pallplats i SM.


Vad gör ni i Birdhouse Marketing?

Affärsidén är att sälja fågelholkar med reklamskylt. Vi sätter upp dem i grönområden som till exempel här på Aludden. Efterfrågan har varit stor och totalt har vi sålt 98 holkar till 14 företagskunder och ett antal privatpersoner. Vi har sålt för 65 000 kr med en vinst på 48 000 kr. Nu avvecklar vi UF-företaget, stänger våra sociala kanaler och ser till att alla pengar kommer in.


Vad har ni lärt er?

Vikten av hårt arbete och att göra ett gediget förarbete! Det blev många sena nätter eftersom vi ville ha stenkoll på hela kedjan innan vi började sälja. Vi började med alla tillstånd och kontaktade Lerums Naturskyddsförening för att lära mer om fåglar. Vi fick veta allt om spikar, lämpliga väderstreck och holkringar som skyddar mot rovdjur. Efter det skaffade vi leverantörer och byggde fantastiska samarbeten med bland andra Växtrum i Lerum.


Vi lyfter på hatten för ert fina arbete Birdhouse Marketing! Bra jobbat.