EnaGo- en marknadsledande doldis

Vi var nyfikna på att veta mer om EnaGo som drivs av Jennie och Agneta från Alingsås.

De befinner sig i en en konkurrensutsatt bransch men har hittat sin egna nisch. Och företaget går bra trots den oroliga omvärlden.

Ska vi hälsa med armbågen eller sparka varandra på fötterna? Jennie och Agneta, som driver EnaGo, välkomnar mig glatt till deras fina kontor på Nygatan i Alingsås. Vi finns i hela Sverige men är anonyma på hemmaplan, förklarar de när vi slår oss ned vid mötesbordet.

 

Berätta om EnaGo

EnaGo är ett litet barnmatsföretag, men tittar du på mjölkfri gröt och välling är vi marknadsledande. Vi producerar i Skåne och du hittar oss i nästan alla stora butiker i Sverige. Vi är dietister och drömde om att driva företag tillsammans. Vi pratade och pratade och hade idéer om allt, högt och lågt. 2013 köpte vi företaget och bestämde från start att vi skulle leva ett gott liv. Vi ville känna frihet!

 

Hur ser planerna ut?

Barnhälsovården och dietister rekommenderar ofta våra produkter och det är det allergiska barnet vi vänder oss till. Men vi märker att veganer och miljömedvetna gillar våra produkter. Vi får så mycket bra återkoppling för det vi gör, våra svenska råvaror och sortiment! Nu funderar vi mycket på framtiden och ser några riktigt bra möjligheter, men vi har inte riktigt bestämt oss än.

 

Hur påverkas ni av Coronaviruset?

Vi ser faktiskt en liten ökning. Om man har ett mjölkallergiskt barn så behöver man verkligen våra produkter, oavsett vad som händer i världen. Vi får se hur det blir.

 

För oss är företagen i vårt närområde viktiga krafter som skapar sysselsättning här i vår gemensamma närhet. Går det bra för företagen, går det också bra för vårt samhälle vilket sätter sina avtryck hos många.